Városlista
2024. december 12, csütörtök - Gabriella

Hírek

2015. Október 13. 06:56, kedd | Külföld
Forrás: Kertész Róbert, az MTI tudósítója jelenti:

Dízelbotrány: Közép-Európa megérzi a VW-botrány, Kína és az euróövezet lassító hatásait

Dízelbotrány: Közép-Európa megérzi a VW-botrány, Kína és az euróövezet lassító hatásait

Londoni elemzők szerint Közép-Európa megérzi a VW-botrány, Kína és az euróövezet lassító hatásait

Londoni pénzügyi elemzők szerint a közép-európai EU-gazdaságok növekedését a következő egy évben érezhető mértékben visszafogják a várakozásoknál gyengébb kínai és euróövezeti teljesítmény, valamint a Volkswagen-botrány összeadódó hatásai.
A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének elemzői a magyar, a cseh, a lengyel és a román gazdaság kilátásairól összeállított, hétfőn ismertetett felülvizsgált előrejelzésükben közölték: az elmúlt időszak fejleményeinek figyelembevételével kissé lefelé módosították az országcsoport együttes növekedési teljesítményére adott prognózisukat.

A ház a térség átlagos idei egész évi GDP-bővülésére szóló becslését 0,2 százalékponttal 3,6 százalékra, a jövő évi előrejelzést 0,3 százalékponttal 2,9 százalékra csökkentette.

A felülvizsgálat előzményeként a cég lefelé módosította a kínai és az euróövezeti gazdaság teljesítményére adott becslését is. A közép-európai kilátásokról összeállított hétfői helyzetértékelésében ugyanakkor a legrészletesebben a Volkswagen teszteredmény-hamisítási botrányának várható térségi hatásait taglalta.

A JP Morgan londoni elemzői szerint e hatásokat nehéz pontosan előrelátni, de az bizonyos, hogy a régióban Csehország és Magyarország a legérzékenyebb, ebben a két gazdaságban ugyanis az évente megtermelt bruttó hozzáadott értékből a járműipar 5,4, illetve 4,6 százalékkal részesedik. Lengyelországban és Romániában jóval kisebb ez az arány.

Megterhelheti a térség autóipari teljesítményét az is, hogy a Volkswagen - minapi bejelentése szerint - leállítja az összes nem alapvetően szükséges beruházását. Ez közvetlenül a helyi VW-érdekeltségek - Csehországban a Skoda, Magyarországon az Audi - esetleges termeléscsökkentése, közvetve pedig a közép-európai beszállítók alkatrészei iránti német kereslet visszaesése révén fejtheti ki hatását - áll a JP Morgan hétfői londoni elemzésében.

A ház szerint ugyanakkor vannak enyhítő tényezők is. Ezek közé tartozik, hogy a botrányt kirobbantó szoftverrel felszerelt dízelmotorok gyártását a térségi Volkswagen-érdekeltségek már beszüntették, így a termelésre a történtek legalábbis rövid távon nem feltétlenül hatnak.

Mindemellett az érintett, már forgalomba került autók átalakítása jövőre önmagában is pótlólagos aktivitásként jelenik majd meg ezekben a gazdaságokban, a Volkswagen európai eladásainak növekedési üteme pedig már jóval a botrány kirobbanása előtt is lassult - sorolják a JP Morgan elemzői.

A ház szerint ráadásul a közép- és kelet-európai gazdaságok erőteljes fogyasztói bizalmi mutatói, egyre feszesebb munkapiaci helyzetük, a robusztus bérnövekedés és az egyre bővülő hitelkiáramlás is arra vall, hogy a fogyasztás és a beruházási aktivitás ezekben a gazdaságokban az export megtorpanása esetén is erős marad.

A Volkswagen-botrány lehetséges közép-európai és magyarországi hatásait a londoni elemzői közösség meglehetősen vegyesen ítéli meg; borúlátó és viszonylag derűlátó értékelések egyaránt születtek.

A Morgan Stanley globális bankcsoport londoni befektetési részlegének elemzői modellszámításokra alapuló tanulmányukban azt írták, hogy a VW-botrány lehetséges hatásaira a térségben a cseh gazdaság a legérzékenyebb, utána Szlovákia, Magyarország és Lengyelország következik. Románia ugyanakkor viszonylag védett e hatásoktól.

Az öt vizsgált gazdaság együtt - Németország után - a második legnagyobb autógyártó térség Európában, évente 3,7 millió járművel. Ez a Németországban egy év alatt gyártott 5,9 millió autó 62 százaléka, viszont ez az öt gazdaság a német hazai össztermék 30 százalékát állítja elő, vagyis az autóiparnak arányosan jóval nagyobb a súlya e csoportban - hangsúlyozták a Morgan Stanley elemzői. A ház mindezt egybevetve úgy számol, hogy ha a VW-botrány miatt az autóexport például 10 százalékkal csökkenne, az a szlovák gazdaság éves növekedési ütemét 0,7 százalékponttal, a cseh és a magyar gazdaságét 0,6, illetve 0,5 százalékponttal fogná vissza.

Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakértői ugyanakkor azt jósolták, hogy ha észlelhető lenne is a Volkswagen járművei iránti kereslet bármilyen visszaesése, azt valószínűleg ellentételezné más márkák keresletének növekedése.

A ház szerint ráadásul a korábbi hasonló iparági incidensek tapasztalataiból megítélhetően még az sem egyértelmű, hogy a Volkswagen járműveinek kereslete - eltekintve a legközelebbi néhány hónaptól - hosszabb távon jelentősen visszaesik. Amikor például a Toyota 2009-ben, vagy a General Motors 2014-ben tömeges autó-visszahívásokra kényszerült különböző hibák miatt, ez nem gyakorolt különösebben érezhető hatást termelésükre.

Ezek érdekelhetnek még

2024. December 11. 07:31, szerda | Külföld

Donald Tusk: már télen megkezdődhetnek a béketárgyalások

Már ezen a télen megkezdődhetnek az ukrajnai háborúról szóló béketárgyalások - jelentette ki Donald Tusk lengyel miniszterelnök kedden Varsóban.

2024. December 10. 07:51, kedd | Külföld

Az EU további 4,2 milliárd eurót folyósít Ukrajnának

2024. December 09. 07:43, hétfő | Külföld

Szíria - Az EU üdvözölte Aszad bukását

A Bassár el-Aszad szíriai elnök vezette diktatúra vége pozitív és régóta várt fejlemény, ami egyúttal megmutatja a rezsim támogatói, Oroszország és Irán gyengeségét is

2024. December 09. 07:41, hétfő | Külföld

Számos intézkedést tervez Donald Trump az ukrajnai háborút, a migrációt, az adó- és vámpolitikát illetően

Az ukrajnai háború lezárása érdekében aktív lépésekre készül Donald Trump, ugyanakkor az Ukrajnának adott katonai segítség mértéke csökkenhet